A Balaton Magyarország legnagyobb és egyik legnépszerűbb üdülőhelye, amely számos turistát vonz minden évben. A különböző vízi eszközöket és járműveket használók biztonsága mindig is kiemelt fontosságú volt, különösen a vízirendőrség és mentőszolgálatok számára. Egy új applikáció fejlesztésével ebben a folyamatban próbál segítséget nyújtani az Infokommunikációs és Információtechnológiai Nemzeti Laboratórium (INFOLAB), hogy mindenki nyugodtan élvezhesse a magyar tenger nyújtotta élményeket.
De mire is lesz jó ez a megoldás? Mindenki, aki okostelefonnal rendelkezik, elérheti majd ezt az applikációt és bejelentkezést követően azonnal „láthatóvá válik” a helyzete a mentők, a vízi rendőrség és a nagyobb hajók felé is. Mindezzel megvalósulna, hogy a nagyobb hajók „lássanak maguk körül” mindenkit (pl. egy nagyobb hajó holttere előre 30-50m, míg hátra akár 90-130m is lehet), vagy segítséget nyújtson egy közelében lévő bajba jutott személynek. A vízi sportot végzők esetében is hatékony segítséget jelenthet az applikáció használata, egy esetleges balesetet során, nem csak órák elteltével derül ki, hogy bajban van, amikor már a helyzetének a meghatározása is nehezebb, mert nincs meg a haladási irány, a korábbi sebessége, stb., hanem szinte azonnal reagálni lehet és mielőbb segítséget nyújtani.
A fejlesztés alatt lévő applikáció másik előnye, hogy aki vízre száll az – a helyzetét tekintve – elérhető és értesíthető akár központilag is egy-egy időjárási változás (pl. várható vihar) esetén, így támogatva azt, hogy mielőbb partot érjen.
2024. márciusában az INFOLAB fejlesztői meglátogatták a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesületet (R.S.O.E), akik a magyar hajózás megjelenítéséért felelnek, üzemeltetik a hajózási térképet, amely valós időben mutatja az összes transzponderrel (a hajó helyzetét, irányát, sebességét jelző eszköz) rendelkező hajót, vízállást, baleseteket, stb.
A megbeszélésen a jelenlegi rendszer felépítését az Egyesület igazgatója, Kovács Csaba és szakértő kollégái bemutatták, kiemelve, hogy a jelenlegi szabályozás alapján kb. 20m-es hajóosztálytól felfelé kötelező transzpondert használni. A kisebb járműveken ilyen rendszer nem kötelező, ezért a nagyobb hajók a kisebb járműveket csak a radarképük alapján veszik észre, de sok hajón nincs radar jelenleg sem, ill. a radar a kimondottan kicsi vízi eszközöket, pl. gumicsónak, SUP nem feltétlenül jelzi.
A statisztikai adatok alapján az applikáció használatával egy-egy szezonban a Balatonnál akár több tucat halálos tragédia megelőzhetővé válna és több száz sérülést gyorsabban tudnának ellátni, mivel gyakran előfordul, hogy a helymeghatározás miatt a mentők 0,5-1 órát vesztenek mire a sérülthöz érnek.
Az INFOLAB-on belül a Biztonságos Digitális Társadalom Innovációs Klaszter fejlesztéséhez az IdomSoft Zrt. rakta össze a koncepciót, a Budapesti Műszaki Egyetem szakemberei és hallgatói pedig már a megvalósításon dolgoznak.